Monday 26 March 2012

BARISAN NASIONAL "WINNABLE PARTY"

Tuesday, September 27, 2011

MEMASTIKAN BN KEKAL SEBAGAI "WINNABLE PARTY."

Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Haji Muhyiddin Mohd.Yassin bersalam dengan Speaker Dewan Undangan Negeri (DUN), Datuk Seri Panglima Mohd.Salleh Tun Said sebelum berangkat pulang ke Kuala Lumpur dengan pesawat khas selepas mengadakan lawatan ke Sabah pada Sabtu lepas. Turut berada di Lapang Terbang Antarabangsa Kota Kinabalu (KKIA) ialah Ketua Menteri, Datuk Seri Panglima Musa Haji Aman, Timbalan Ketua Menteri, Datuk Seri Panglima Haji Yahya Hussin.

WISEL belum ditiup lagi. Tapi desas-desus mengenai pilihan raya makin banyak diperkatakan akhir-akhir ini. Di mana-mana tempat, orang bercakap pasal politik. Dari lobi hotel hingga ke kedai-kedai kopi. Antara persoalan sering kedengaran, bila pilihan raya? Siapa calon? Siapa kekal? Siapa gugur? Dan banyak lagi.

Saya juga selalu ditanya persoalan sama. Secara spontan, orang bercakap mengenainya. Bukan acara politik pun orang cerita pasal politik. Macam-macam teori dan andaian dibuat. Tidak kurang, ada yang pandai membuat ramalan dan ada pula yang berani membuat pertaruhan tekaan mereka. Masing-masing dengan teorinya.

Perlu diakui bahawa soal bila Dewan Rakyat dibubarkan untuk membolehkan pilihanraya umum diadakan adalah hak mutlak Perdana Menteri. Justeru, apa jua ramalan mengenainya adalah ramalan semata-mata sifatnya. Tapi, Perdana Menteri telah banyak memberi peringatan mengenai pentingnya parti siap-siaga pada bila-bila masa. Walaupun beliau sekadar memberikan bayangan-bayangan, tapi setiap kata-katanya seringkali menarik perhatian untuk dianalisa.

Sesuatu yang ditegaskannya kepada parti-parti komponen Barisan Nasinal (BN) ialah soal calon. Baginya, calon mestilah `winnable candidate' dan menjadikan Barisan Nasional sebagai `winnable party.'

Saya pernah bercakap dan menulis mengenai hal ini. Yang saya tekankan dalam konteks Sabah adalah menjadikan BN terus menjadi `winnable party' justeru soal calon bukan perkara pokok sangat. Kerana yang membentuk kerajaan adalah parti, bukan individu. Sebab itulah parti harus lebih penting daripada calon.

Bagi menentukan BN sebagai `winnable party' maka pemilihan calon harus mengambil kira banyak aspek, antaranya soal personaliti dan keperibadian kerana pengundi kini lebih bijak membuat perhitungan. Bukan sekadar soal dasar dan falsafah yang diperjuangkan. Tapi lebih utama ialah penampilan dalam mendengar denyutan nadi di peringkat akar-umbi. Ini bermaksud calon berkenaan wajarlah disukai rakyat dan mampu memenangi hati rakyat di kawasan yang diwakilinya.

Terbaru, kenyataan Ketua Menteri merangkap Pengerusi BN Sabah, Datuk Seri Panglima Musa Hj Aman di Tawau mengenai kemungkinan BN membariskan beberapa muka baru di dalam Pilihan Raya Umum Ke-13 (PRU-13) akan datang, sekali lagi mengundang banyak teori di kalangan para pemerhati serta penganalisis politik.

Seperti yang dijelaskan oleh Ketua Menteri, tumpuan diberikan bagi mengetengahkan calon yang mampu memenuhi kriteria sebagai pemimpin yang disukai oleh rakyat.

"Yang penting mungkin ada muka baru akan ditampilkan. Tapi, perkara itu kita belum tentukan lagi. Kita akan berbincang dengan kepimpinan negara dan Barisan Nasional, iaitu Perdana Menteri," kata Ketua Menteri, sambil menyatakan bahawa setiap calon BN akan dipastikan dapat memenuhi kriteria untuk memastikan kemenangan berpihak kepada parti kerajaan tersebut seperti diterima oleh rakyat, mesra, rajin bekerja dan komited serta prihatin terhadap masyarakat.

Saya juga tertarik dengan kenyataan bekas Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad di Kuala Selangor pada minggu lepas, apabila beliau menyatakan bahawa pucuk pimpinan parti komponen Barisan Nasional perlu meneruskan sistem pemilihan calon 'payung terjun' di kalangan berpendidikan tinggi dan berpengalaman untuk pilihan raya umum kerana ia masih sesuai dengan senario politik masa kini.

Menurut Tun Dr Mahathir, calon payung terjun yang terdiri daripada kalangan berpendidikan tinggi dan berpengalaman mampu memikul tanggungjawab melaksanakan tugas dengan berkesan terutamanya membantu kerajaan melicinkan sistem pentadbiran.

Bagaimanapun, kata beliau, pemilihan calon 'payung terjun' tidak boleh diamalkan terlalu kerap kerana boleh memberi impak negatif kepada kerajaan.

Dalam rangka menghadapi PRU-13 ini, setiap peringkat pimpinan dalam keluarga Barisan Nasional mesti bijak mengurus parti, menyesuaikannya dengan iklim politik kini yang sudah berbeza daripada dahulu. Cabaran gelombang ICT membawa bersama cabaran baru, kerana rakyat kini ada dua pilihan, antara BN dengan pesaing kita.

Setiap pemimpin dan ahli parti harus bersifat proaktif mendepani cabaran mutakhir, mengutamakan parti. Parti mesti didahulukan, kerana yang membentuk kerajaan adalah parti, bukan individu.

No comments:

Post a Comment