Monday 26 March 2012

SEJARAH KEMERDEKAAN

Monday, September 12, 2011

JANGAN PUTARBELIT SEJARAH KEMERDEKAAN: SALLEH


KUNAK: Sejarah kemerdekaan jangan diputarbelitkan dan dijadikan polemik hanya kerana kepentingan politik, kata Speaker Dewan Undangan Negeri Sabah, Datuk Seri Salleh Tun Said Keruak.

Beliau menegaskan bahawa sejarah tidak boleh diterjemahkan mengikut selera sendiri, sebaliknya ia mesti berasaskan kajian dan fakta.

"Sejarah kemerdekaan negara adalah lakaran peradaban dan tamadun bangsa, ia tidak boleh diubah atau ditafsir mengikut persepsi sendiri," katanya, merujuk kontroversi yang timbul berikutan kenyataan Timbalan Presiden PAS Mohamad Sabu yang menyifatkan Mat Indera dan anggota komunis yang menyerang Balai Polis Bukit Kepong sebagai wira negara.

Salleh yang juga Presiden Usbo berkata demikian ketika bercakap kepada pemberita selepas menghadiri makan malam sempena penyampaian hadiah Pertandingan Bolasepak Piala Usbo di Dewan Sri Kunak, di sini malam tadi.

Lebih 2,000 orang menghadiri majlis berkenaan. Hadir sama Ahli Parlimen Silam, Salleh Kalbi; Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Kunak, Datuk Nilwan Kabang dan Setiausaha Agung Usbo, Salsidu Ibrahim.

Salleh yang juga Timbalan Pengerusi Badan Perhubungan Umno Sabah menyambut baik kenyataan Datuk Seri Najib Tun Razak di Pulau Pinang pada Ahad, yang mengingatkan agar mana-mana pihak tidak cuba mengubah fakta sejarah dan mengagung-agungkan pengganas komunis.

Perdana Menteri berkata komunis zaman dahulu sememangnya zalim dan mencengkam kehidupan rakyat kerana ideologi mereka tidak memihak kepada rakyat, anti agama dan zalim.

Salleh berkata apa yang disentuh Perdana Menteri mengenai perjuangan kemerdekaan negara dan kekejaman komunis merupakan sejarah, dan ia tidak boleh diputarbelitkan atau ditafsir sendiri.

Katanya, mereka yang memejamkan mata mengenai sejarah adalah tidak patriotik dan amat mendukacitakan.

Beliau juga menegaskan komunis tidak memberi rakyat Malaysia demokrasi, sebaliknya kerajaan yang memerintah ketika ini menghormati proses demokrasi.

Sehubungan itu, Salleh berharap semua pihak memahami sejarah kemerdekaan dan tidak terpedaya dengan pelbagai dakyah yang cuba ditiupkan oleh pembangkang semata-mata mencari kepentingan politik (political mileage).

No comments:

Post a Comment