Monday 26 March 2012

KENANG JASA PEMIMPIN

Wednesday, August 10, 2011

JASA PEMIMPIN PERLU DIKENANG GENERASI BARU

Samin menyampaikan cenderamata penghargaan kepada Bandung sambil disaksikan oleh anak-anak beliau dan kakitangan Yadim sempena kunjungan itu

KOTA KINABALU: Yayasan Dakwah Islamiah Malaysia (Yadim) Sabah telah mengunjungi Toh Puan Bandung Hasbullah sebagai mengenang jasa dan menghargai sumbangan beliau sebagai isteri dan pendamping kepada Allahyarham Tun Said Keruak, tokoh pemimpin negeri yang pernah menjawat pelbagai jawatan sehingga jawatan Ketua Menteri dan Yang Dipertua Negeri.

Pengarah Yadim Sabah, Samin Ongki berkata melalui program Mengenang Jasamu Pemimpin, pihaknya berusaha untuk mengajak generasi muda mengenali dan mengenang jasa bakti yang telah disumbangkan oleh tokoh-tokoh dan personaliti pemimpin yang banyak memberikan jasa kepada negeri.

Katanya, peranan yang dimainkan oleh Bandung sebagai isteri kepada Allahyarham Tun Said amatlah penting dan perlu dikenang generasi baru.

Menurutnya, Toh Puan adalah tokoh yang pertama dikunjungi oleh Yadim Sabah dalam program yang baru diperkenalkan itu dalam usaha kerajaan untuk menggalakkan generasi baru supaya mengenang jasa yang dicurahkan oleh pemimpin dan tokoh tertentu dalam kemajuan negeri.

Bandung, 79, adalah juga ibu kepada Datuk Salleh Tun Said, Speaker Dewan Undangan Negeri dan mantan Ketua Menteri Sabah. Salleh adalah anak ketiga daripada lima adik beradik selain Datin Saidatul Badru, Datin Sandra Lilah, Saidatul Badariah dan Jainuriah.

Toh Puan melahirkan rasa gembira kerana kunjungan Yadim Sabah itu dan menyifatkannya sebagai sangat bermakna.

Beliau sentiasa mendampingi suaminya sepanjang berkhidmat sebagai pemimpin kerajaan yang telah menumpahkan jasa kepada kemerdekaan dan pembangunan negeri ini.

Sementara itu, Saidatul, 61, mengenang ibunya sentiasa memberikan nasihat kepada anak-anaknya supaya sentiasa berbuat baik dan berbakti kepada masyarakat, merendah diri, sederhana dan menjaga akhlak.

"Ibu tidak pernah memaksa kami untuk mencapai sesuatu sebaliknya sentiasa memberikan bimbingan dan nasihat agar kami berjaya," katanya.

Kunjungan muhibbah itu diakhiri dengan bacaan doa selamat sebelum majlis penyampaian cenderamata yang disampaikan Samin kepada Bandung.

No comments:

Post a Comment