Saturday 31 March 2012

MESYUARAT KHAS AJK BAHAGIAN UMNO PARLIMEN KIMANIS

CADANGAN-CADANGAN CALON BARISAN NASIONAL KAWASAN PARLIMEN KIMANIS PERINGKAT DUN DAN PARLIMEN


Mesyuarat Khas UMNO Kimanis pada 30/03/2012 jam 9 malam di Le Meridean Kota Kinabalu diadakan secara mengejut dan hanya dimaklumkan melalui pesanan SMS kepada AJK-AJK Bahagian UMNO Parlimen Kimanis.
Pelbagai Andaian bermain difikiran para AJK BAHAGIAN berkenaan mesyuarat tergempar ini, di mana kita amat maklum bahawan sebilangan besar rakyat Parlimen Kimanis telah MENOLAK Anifah Aman dicalonkan semula pada PRU 13 akan datang. Kita juga amat maklum bahawa beliau juga merupakan Ketua Bahagian UMNO Parlimen Kimanis yang mana sebelum ini semasa ucapannya pada malam Karnival Belia/Beliawanis UMNO Kimanis telah menyatakan hasrat RELA UNDUR DIRI dan berkata "sesiapa pun calon-calonnya kita akab bantu bagi memastikan BARISAN NASIONAL menang PRU13 akan datang.
Mesyuarat yang diadakan baru-baru ini diperkatakan seperti telah dirancang dan digelar mesyuarat kebudak-budakan walaupun bermesyuarat di sebuah hotel mewah. Manakala undian cadangan dan sokongan dilakukan melalui angkat tangan seperti peribahasa "Injit-injit semut siapa sokong angkat tangan".
Anifah Aman merupakan Ketua Bahagian UMNO Kimanis, menyatakan bahawa Perlembagaan Baru UMNO Kimanis adalah cadangan-cadangan calon hendaklah dari kalangan AJK Bahagian dan ini dimaklumkan oleh seorang AJK Bahagian yang hadir bermesyuarat pada malam tersebut dibandingkan pada mesyuarat yang lepas seperti ini yang mana membolehkan Mohd Ariffin Ariff dicadangkan sebagai calon walaupun beliau bukan dari kalangan AJK Bahagian UMNO. Mohd Ariffin Arif dikatakan mempunyai hubungan kekeluargaan kepada Anifah Aman yang mana merupakan menantu kepada Ketua Menteri, Musa Aman.
Semenjak Anifah Aman menerajui UMNO Bahagian Kimanis serta sebagai Ahli Parlimen Kimanis, beliau dikatakan sebagai "NAIK KEPALA" oleh sebilangan ahli politik di Parlimen Kimanis. Suka Berak(berjanji) tetapi orang lain yang cuci. Inilah sikap sebenar Ahli Parlimen tersebut. Apakah sebabnya kejadian sebegini menjadi persoalan dikalangan ahli politik Kimanis. Di manakah kesilapannya. Apakah puncanya sehingga wakil masyrakat majoriti di kawasan Parlimen Kimanis ini menjadi pihak penyokong kepada Orang Luar.
Semasa Persidangan Parlimen berkenaan Isu Israel, Beliau dikatakan seorang "PEMBOHONG" oleh salah seorang Ahli Parlimen pembangkang, Azmin ali atas ulasan beliau berkenaan kenyataan Anwar Ibrahim terhadap Israel.
Segelintir AJK Bahagian Juga berasa terkilan dengan sikap Karim Bujang yang sangat mementingkan diri sendiri serta di anggap sebagai seorang pemimipin dengan gelaran "PENGECUT" serta bersubahat dengan Ketua Bahagian dan Naib Bahagian agar Ahli Parlimen dikekalkan. Karim dikatakan oleh ahli UMNO juga rakyat Parlimen Kimanis sebagai "WAKIL RAKYAT YANG HIPOKRIT" dan hanya tahu kepentingan peribadinya agar dicalonkan semula sebagai Adun N.23 Bongawan. AJK Bahagian serta Ahli UMNO serta dan Parti Kompenen Barisan Nasional merasakan Mesyuarat KHAS itu sebagai tidak bersikap rasional dan keterbukaan kepada mana-mana ahli UMNO mahupun parti komponen apabila mereka mendapati keratan coretan berkenaan Mesyuarat  UMNO Bahagan Kota Belud yang mana senarai-senarai cadangan calon-calon adalah seperti berikut:


Antara senarai calon yang diputuskan dalam mesyuarat UMNO KB itu adalah seperti berikut:

N6 Tempasuk : Datuk Musbah Jamli,Sdr Barur Sawi (ketua Pemuda), sdr Roslan Hj Manshor dan  Sdr Marali Adim.

N8 Usukan : Datuk Japlin Akim, Datuk Salleh Tun Said,dan sdr Jap Omar.

P169 Kota Belud : Datuk Rahman Dahlan, Sdr Awadnir Matanggal,sdr Roslan, Sdr Tungking dan sdr Marali.
 
Mesyuarat UMNO Bahagian Kota Belud dikatakan tidak memihak kepada mana-mana kepentingan peribadi malahan bersikap terbuka dan adanya sikap beri ruang dan peluang


 



CALON PARLIMEN 176 KIMANIS

ANIFAH AMAN

PENCADANG: IDRIS SELAMAT
PENYOKONG: HJ. SANI MAARIF



CALON ADUN N.23 BONGAWAN


KARIM BUJANG




DAUD YUSOF


PENCADANG: ARIFF GHANI
PENYOKONG: DAUD YUSOF

No comments:

Post a Comment