Monday 26 March 2012

PEMIMPIN DATANG DAN PERGI

Monday, January 23, 2012


SETIA KEPADA PARTI DAN BUKAN PEMIMPIN

PAGI Ahad lalu, saya telah menghadiri perjumpaan bersama pemimpin utama Kadazandusun Umno di kawasan Kadamaian, salah satu DUN dalam bahagian Kota Belud di mana saya menjadi Ketua Bahagian Umno.

Kawasan DUN Kadamaian merupakan kubu Barisan Nasional. Ia diwakili parti PBS, salah satu komponen Barisan Nasional. Majoriti penduduk dan pengundi di sini adalah Kadazandusun.

Saya pun terfikir-fikir apakah mesej yang harus saya sampaikan pagi itu. Lalu saya fikir, elok mengambil jalan tengah. Maka dalam amanat ringkas, saya tekankan tentang erti kesetiaan kepada parti dalam perjuangan politik.

Saya nyatakan kepada mereka bahawa kesetiaan kepada parti harus lebih utama daripada kesetiaan kepada pemimpin atau individu.Saya mengajak mereka menoleh sejarah lampau, kemudian melihat jauh ke hadapan.

Saya nyatakan bahawa ramai pemimpin telah datang dan pergi, tapi parti Barisan Nasional kekal berkuasa. Dan memberi khidmat kepada rakyat.

Kesetiaan kepada parti penting kerana yang membentuk kerajaan adalah parti dan bukannya individu.

Saya ingatkan kepada mereka bahawa kejayaan yang dicapai sehingga hari ini adalah hasil dari keberkesanan perlaksanaan pelbagai dasar parti yang telah dipilih menjadi parti yang memerintah sejak merdeka lagi.

Pemimpin datang dan pergi tapi parti harus terus memberi khidmat kepada masyarakat.Oleh yang demikian, saya nasihatkan mereka supaya sentiasa waspada dan berhati-hati. Dalam suasana politik hari ini, tentu ada yang cuba mengambil kesempatan. Atau menanguk di air keruh. Untuk tujuan tertentu. Ada agenda dan kepentingan peribadi.

Maka itu, saya tegaskan kepada mereka bahawa pemimpin yang sekadar mempopularkan diri dan membelakangkan parti harus diketepikan. Dengan cara itu, maka kita akan dapat menapis dan memilih hanya pemimpin yang benar-benar komited dan setia dalam perjuangan.

Jika ahli dan pemimpin komited serta meletakkan kepentingan parti mengatasi segalanya, sudah pasti Barisan Nasional akan terus kekal relevan dan berkuasa. Rakyat hari ini cukup bijak menilai.

Saya turut menyentuh sedikit mengenai kawasan Kadamaian. Saya nasihatkan pemimpin Kadazandusun Umno di Kadamaian supaya bekerja keras untuk menentukan calon Parti Bersatu Sabah (PBS) yang mewakili BN akan mempertahankan kawasan ini dengan peningkatan majoriti dalamPRU-13 nanti, demi meneruskan agenda transformasi kerajaan.

No comments:

Post a Comment