Sunday 6 May 2012

BARISAN NASIONAL PARAH MELETAKKAN CALON YANG TIADA KEPIMPINAN


PRU-13: Jika BN Sabah Salah Letak Calon; Akibatnya Parah


Ada yang mencongak-congak bahawa jika pada PRU-13 akan datang jika ADUN-ADUN yang tidak disukai rakyat diletakkan semula, kemnugkinan pengundi tegar BN akan melakukan protes.

Protes pengundi-pengundi tegar BN itu telah mula kenampakan semasa PRU-12.

UMNO jangan terlalu yakin dengan 32 kerusi di mana terdapat pengundi tegar parti itu, kesilpan sedikit akan mengundang padah.

28 kerusi yang dikuasai pengundi bukan islam termasuk kawasan cina, berasaskan perkembangan semasa kawasan-kawasan ini tidak selamat bagi BN.

Alasan mereka, hak Sabah semakin terhakis di bawah pemerintahan Umno.

Jika semasa pra-kemerdekaan Sabah dan Sarawak dikategorikan sebagai negara, kini hak-hak itu dikategorikan sebagai salah satu negeri di bawah persekutuan. Pada pra-kemerdekaan, status Sabah dan Sarawak adalah sama dengan Malaya, kini status itu tiada lagi, apatak lagi dengan konsep 1Malaysia. Melalui konsep 1Malaysia status Sabah dan Sarawak adalah sama dengan negeri-negeri di Malaya.

Jika mengimbas kenapa Sabah dan Sarawak dipelawa menjadi federasi pada tahun 1963 adalah agar Sabah dan Sarawak menjadi negara maju seperti Malaya, namun setelah 47 tahun menyertai Sabah dan Sarawak masih ketinggalan begitu jauh. Kalau bukan kerana PRU-12 di mana di Semenanjung, BN kecundang, Sabah dan Sarawak tidak akan menjadi perhatian.

Bagi penduduk Sabah dan Sarawak, walaupun perhatian pihak persekutuan sudah terlambat, namun demi kesetian kepada negara, maka rakyat masih menyokong konsep penggabungan itu.

Namun, walaupun PRU-12 telah berlalu lebih 2 tahun, kerancakan pembangunan bagi 2 negeri ini masih terlalu perlahan. Kalaupun ada projek-projek pembangunan yang berjalan di dua negeri itu, namun projek-projek adalah kepunyaan kontraktor yang berasal daripada Semenanjung dan projek-projek itu tidak pun menyumbang kepada penyediaan peluang pekerjaan. Peluang yang ada hanya bertaraf buruh, sudah tentunya diisi oleh PTI.

Bayangkan untuk mendapat projek pembangunan bagi negeri Sabah misalnya, terpaksa berurusan dengan pihak-pihak tertentu di Putrajaya. Sudah lah karenah birokrasi di peringkat negeri begitu tebal, ditambah lagi dengan birokrasi yang di atur di tanah seberang.

Untuk membangun negeri, bayangkan orang Sabah terpaksa mengemis. Sabah dan Sarawak kaya dengan sumber alam. Ada minyak, ada arang batu, penyumbangkan kepada eksport negara terutama hasil minyak kelapa sawit, koko, kayu dan lada sumber laut dan sebagainya, pun demikian Sabah dan Sarawak masih ketinggalan dalam semua perkara.

OKB sungguh sedih dengan semua ini, OKB berharap jangan pula majoriti pengundi dua negeri ini tumpang sedih, sehingga mereka menolak kerajaan BN.

Sarawak beruntung kerana ada Ketua Menteri pribumi, tetapi Sabah? Seharusnya Sabah diberi peluang ditadbir urus oleh pribumi agar naluri membangun anak watan terus membara. Benar, Sabah pernah diurus oleh pribumi. Semasa PBS, kerana politik sempit, maka yang dimajukan hanya kaum pribumi bukan islam. Zaman Usno, kerana kepimpinan yang belum ke depan. Zaman BN, kerana konsep bergilir-gilir, maka keupayaan pemimpin pribumi belum kenampakan.

Cuba beri contoh, mana ada sesuatu perniagaan itu boleh maju dalam sekelip mata?. Tanam kelapa sawitpun perlu 4 tahun untuk mendapatkan hasil yang maksima.

Sabah kini, di terajui oleh Musa Aman, akhirnya hanya orang-orang tertentu ada hubung kait dengannya sahaja yang maju, apa kah dari segi perniagaan atau peluang projek.

Siapa kata orang Sabah, tidak mampu. OKB pernah bertugas di Semenanjung lebih 10 tahun sebagai pengurus besar pada syarikat swasta dan GLC yang ada hubungan dengan kerajaan negeri.


OKB cukup terkilan sejak tahun 2004, OKB berusaha berjumpa Musa Aman, sehingga kini peluang itu belum pernah ada. Siapa kata, usaha tiada, semua usaha telah dilakukan. Bayangkan, mereka yang tidak tahu guna lif ingin berjumpa ketua menteri?

Kesimpulannya, untuk dapat peluang.. betul lah kata orang... Siapa anda kenal? Contoh yang paling dekat.. pada masa ini.. siapa-siapa yang kenal dengan Musa Aman dan Safie Afdal.. sedang sibuk melaksanakan projek-projek jutaan ringgit.

No comments:

Post a Comment