Sunday 6 May 2012

KERISAUAN umno MULAI KETARA

Pilihan Raya Berasingan: Kebijaksanaan Politik Penting Diri

1. Banyak kenyataan Tan Sri Khalid Ibrahim dan Datuk Seri Anwar Ibrahim menunjukkan Pakatan Rakyat di Selangor akan melakukan pilihan raya secara berasingan dengan pilihan raya Persekutuan.

2. Sebelum ini Khalid dilaporkan berkata tidak akan membubarkan DUN sebelum Jun 2012 kerana hanya selepas bulan tersebut Bajet Selangor 2012 akan mulai dirasai rakyat negeri. Kenyataan ini dibuat ketika terdapat ura-ura Parlimen akan dibubarkan pada Mac 2011. Khalid beberapa kenyataan seolah-olah beliau bersedia mengadakan pilihan raya serentak sekiranya Parlimen dibubarkan pada Jun 2012 dan seterusnya.

3. Namun nyata sekali kata-kata tersebut hanya untuk mengubah hakikat sebenar bahawa Pakatan di Selangor sememangnya merancang untuk mengadakan pilihan raya secara berasingan. Ini terbukti apabila terdapat ura-ura pilihan raya Persekutuan akan diadakan pada bulan Jun atau Sepetember 2012, Khalid terpaksa menggunakan Penasihat Ekonomi Negeri, Anwar Ibrahim untuk menukar nada. Kini Anwar dilaporkan berkata beliau berharap kerajaan negeri Selangor akan mengadakan pilihan raya secara berasingan dengan Persekutuan.

4. Secara politiknya, keputusan ini menunjukkan kebijaksanaan "politik penting diri" Pakatan. Dengan mengadakan pilihan raya selepas pilihan raya Parlimen, ia akan membolehkan mereka menganalisa kelemahan dan kekuatan menerusi keputusan pilihan raya Parlimen di Selangor. Ini akan dijadikan kayu ukur dan juga data dalam membantu mereka mengekalkan pemerintahan di negeri Selangor.

5. Namun bagi sebahagian besar masyarakat, pilihan raya berasingan antara Selangor dan Persekutuan akan menambahkan beban kewangan dan kepayahan kepada masyarakat. Menurut, Pengerusi Suruhanjaya Pilihan Raya, terdapat pertambahan kos sebanyak RM 30 juta sekiranya Selangor memutuskan untuk mengadakan pilihan raya secara berasingan.

6. Yang melucukan dalam menjawab isu ini, "jurucakap" Pejabat Menteri Besar dilaporkan berkata,

"“Holding elections separately (from the general election) will not arise if the EC vigorously clean the electoral roll which is increasingly (tainted).  Even though a lot of evidence have been adduced, but the EC has failed to take appropriate action and instead gave strange excuses which are unreasonable."

Sekiranya alasan ini benar mengapa negeri-negeri lain di bawah Pakatan seperti Kedah, Kelantan dan Pulau Pinang tidak mengumumkan perkara yang serupa?

7. Pelbagai alasan boleh diberikan untuk mengadakan pilihan raya yang berasingan. Namun matlamat utama hanyalah untuk melakukan apa sahaja untuk mengekalkan kuasa pemerintahan negeri Selangor.

8. Pilihan raya bukan sahaja menyebabkan beban kewangan bertambah, malah ia menyusahkan pengundi yang terpaksa keluar mengundi dua kali dalam tempoh tidak sampai setahun. Kita juga akan berhadapan dengan pelbagai ceramah dan kempen politik yang berlanjutan sehingga meninggalkan keutamaan lain terutamanya merencanakan pembangunan negeri dan kesejahteraan rakyat.

9. Sekiranya Pakatan di Selangor percaya mereka telah melakukan tugas dengan cemerlang seperti yang sering diuar-uarkan oleh "tukang sorak" di Pejabat Menteri Besar, apa masalah untuk mengadakan pilihan raya bila-bila masa serentak dengan Parlimen?

10. Tampaknya disebalik segala sorak - sorai mendakwa pemerintahan mereka lebih baik dari Barisan Nasional, mereka sendiri sebenarnya ragu-ragu sama ada majoriti rakyat mempercayai propaganda mereka selama ini. Maka pelbagai alasan dicari dan diutarakan hanya untuk mengadakan pilihan raya berasingan.

11. Memang benar pilihan raya berasingan yang mahu dilakukan oleh Pakatan di Selangor merupakan tindakan bijak dari segi kepentingan parti.

12. Namun ia juga menunjukkan Pakatan bersedia melakukan apa sahaja termasuk merugikan dana kerajaan dan menyusahkan rakyat hanya untuk mengekalkan kuasa mereka. Maka slogan pejuang rakyat sudah menjadi pejuang tembolok sendiri dan parti.

No comments:

Post a Comment