Sunday 27 May 2012

JIKA BERSALAH BUKTIKAN

Kerajaan Digesa Ambil Tindakan Undang-undang Pada “Pengkhianat” Negara

 

KUALA LUMPUR, 14 Julai – Tindakan pakatan pembangkang yang didalangi oleh para pemimpin tertinggi mereka yang sebelum ini berselindung di sebalik pertubuhan haram NGO Bersih sekarang ini masih dilihat meneruskan taktiknya dalam menghasut rakyat untuk mengadakan revolusi dan menumbangkan kerajaan Barisan Nasional (BN).
Sehubungan itu, Penasihat Undang-undang UMNO, Datuk Mohd Hafarizam Harun menggesa agar pihak pendakwaraya lebih agresif khususnya untuk membendung berlakunya demonstrasi lagi.
datuk hafarizam-politik-umno-dap-bumiputra
“Demonstrasi jalanan atau perhimpunan tanpa permit dan sebagainya adalah salah di sisi undang-undang dan tindakan pembangkang membuat ‘road-show’ dan ceramah adalah perbuatan menyalahi undang-undang sekiranya ia dilakukan tanpa mendapat kebenaran atau memohon permit dari pihak polis. Ia boleh disabitkan menerusi misalnya, Akta Polis, Akta Pertubuhan dan sebagainya,” katanya kepada UMNO-Online.
Dilaporkan selepas pakatan pembangkang gagal dalam menganjurkan demonstrasi Bersih pada 9 Julai lalu, tumpuan para pemimpin mereka telah diubah dengan turun padang dan mengadakan sesi ceramah di negeri-negeri secara berperingkat yang mana antara kandungannya adalah memburuk-burukkan kerajaan dan pihak berkuasa selain menggesa rakyat mengadakan revolusi sebagaimana di Timur Tengah.
“Sekiranya apa yang dinyatakan oleh mereka adalah bertentangan dan boleh mengancam keselamatan dalam negara maka ia boleh diambil tindakan undang-undang kerana ia dilihat sebagai bertentangan dengan Akta Hasutan dan Kanun Kesiksaan. Tindakan lain ialah jika perlu, gunakan Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA),” tegasnya.
Mengulas berkaitan demonstrasi haram yang tetap diadakan biarpun Yang di-Pertuan Agung,  Tuanku Mizan Zainal Abidin telah mengeluarkan titah berkaitan hal tersebut, ujarnya titah Baginda adalah titah tertinggi dan tidak boleh diperbincangkan.
“Justeru itu, saranan untuk demonstrasi adalah kesalahan ‘waging war against Yang di-Pertuan Agong’ atau ‘pengkhianatan’. Juga, perintah larangan memasuki jalan atau kawasan seperti yang diperolehi terhadap 91 orang yang lalu boleh diambil tindakan.”
Sehubungan itu, beliau menasihatkan orang ramai untuk tidak bersekongkol dengan pihak-pihak yang tidak bertanggungjawab ini.
“Elakkanlah daripada bersekongkol dengan elemen subversif ini. Demonstrasi jalanan bukan penyelesaian kepada isu yang ingin diketengahkan sebaliknya engagement berbentuk diskusi sama ada seminar dan sebagainya lebih sesuai.” - MediaUMNO

No comments:

Post a Comment