Sunday 27 May 2012

TIADA BUKTI ANWAR BERSALAH


Tiada Masalah Buat BN.. Ini Kes Anwar Dan Saiful, Anwar Bebas Atas Isu Teknikal


PASIR GUDANG, 9 Jan – Ketua Penerangan UMNO, Datuk Ahmad Maslan berkata UMNO khususnya Barisan Nasional (BN) sedikit pun tidak gelisah dengan keputusan Mahkamah Tinggi di sini hari ini yang membebas dan melepaskan Datuk Seri Anwar Ibrahim daripada tuduhan meliwat bekas pembantu peribadinya, Mohd Saiful Bukhari Azlan.
“UMNO dan  BN tidak terlibat mengheret Anwar ke Mahkamah.. Saiful yang telah bersumpah laknat dalam Masjid Wilayah tahun 2008 yang membawa kes itu.
“Oleh yang demikian UMNO dan  BN tidak perlu gelisah dengan keputusan yang kita tidak terlibat dan kita tidak mencampuri.. Anwar dibebaskan pula hanya atas isu teknikal. Terpulang kepada pendakwaan samada hendak merayu atau tidak”, katanya apabila ditanya media selepas Program Jiwa Murni Agensi Penguatkuasaan Maritim Malaysia (APMM) di Pelabuhan Tanjong Langsat di sini, hari ini.
Beliau yang juga Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri seterusnya berkata keputusan ini juga membuktikan yang tuduhan pembangkang bahawa mahkamah negara ini tidak bebas sangat meleset.
“Ia melambangkan satu kemuncak kepada kebebasan seorang hakim dalam memutuskan sesuatu kes perundangan.
“Kadang-kadang orang kita dan orang mereka dihukum dan kadang-kadang orang kita dan orang mereka dibebaskan”, ujarnya.
Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim hari ini dibebaskan dari tuduhan meliwat bekas pembantunya, Mohd Saiful Bukhari Azlan, pada 2008.
Ketika membebas dan melepaskan Anwar, Hakim Mahkamah Tinggi Datuk Mohamad Zabidin Mohd Diah berkata beliau mendapati tiada bukti kukuh yang menyokong keterangan Mohd Saiful.
Beliau berkata mahkamah keberatan untuk mensabitkan tertuduh (Anwar) semata-mata berasaskan keterangan Mohd Saiful.
Anwar, 64, dituduh meliwat Mohd Saiful, 26, di Kondominium Desa Damansara di Bukit Damansara di sini antara 3.10 petang dan 4.30 petang 26 Jun 2008.
Pertuduhan adalah mengikut Seksyen 377B Kanun Keseksaan yang membawa hukuman penjara sehingga 20 tahun dan sebatan, jika sabit kesalahan.
Ini merupakan kes liwat kedua melibatkan beliau selepas didapati bersalah dan dihukum penjara sembilan tahun pada Ogos 2000 kerana meliwat pemandu, Azizan Abu Bakar.
Bagaimanapun, empat tahun selepas itu, Anwar dibebaskan selepas Mahkamah Persekutuan menukar pensabitan itu kepada tidak bersalah dan mengetepikan hukuman penjara terhadapnya. -MediaUMNO

No comments:

Post a Comment